Subject: Puudega inimeste hüved
From: "Kristel Vallsalu - SOM" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Thu, 9 Oct 2025 10:13:35 +0300

Sellel aastal viime mõttekoja Praxis eestvedamisel  ja sihtrühma kaasates
läbi uuringu, kuidas tuleks ümber korraldada täisealiste sihtrühmas puude
raskusastme tuvastamine ja puudega seotud hüved. Eesmärk on, et süsteem
toetaks inimesi paremini ja oleks selgem ning õiglasem.

Justiits- ja Digiministeeriumi (JustDigi) haldusalas on välja antud
mitmeid õigusakte, mis kehtestavad puudega inimesele teatud hüved või
soodustused:

1.	Puudega inimestele õigusabi
<https://www.riigiteataja.ee/akt/117022021004>
2.	Juhtimisõiguse ära võtmise keeld
<https://www.riigiteataja.ee/akt/117042025004>
3.	Abinõud pakettreisi lepingu rikkumise korral.
<https://www.riigiteataja.ee/akt/104072024018?leiaKehtiv>  Liikumispuudega
isikute suhtes ei kehti VÕS § 875 lg 4 sätestatud kolme öö piirang.
4.	Kaitsja kohustuslik osavõtt kriminaalmenetlusest
<https://www.riigiteataja.ee/akt/117042025006?leiaKehtiv> .

Selleks, et arutada, kuidas tagada puudega inimestele nende hüvede
kasutamine ka juhul, kui puude tuvastamise süsteem ümber korraldatakse,
paluma anda nende inimeste kontaktandmed, kes ülalmainitud teemadega
tegelevad. Nende kaasamine sisulistesse arutelusse hüvede lahti sidumise
võimalikkusest puude tuvastamisest, on oluline tagamaks, et süsteemi
muudatusega, ei kaotaks puudega inimesed õigust vastavale hüvele või
soodustusele.

Samuti on oluline teada, kui palju inimesi igal aastal ülaltoodud
soodustusi/hüvesid kasutavad ning kas ja kui suur on soodustusega seotud
eelarve.

Palume saata kontaktandmed, kellega eelnimetatud teemadel  edasisi samme
planeerida hiljemalt 23.10.2025 e-posti aadressitele
[email-masked] <mailto:[email-masked]>  ja
[email-masked] <mailto:[email-masked]> .

Lugupidamisega

Kristel Vallsalu
nõunik
[email-masked]

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
 <https://www.sm.ee/> www.sm.ee